Nog steeds vertraging, maar wél Wi-Fi

Vertragingen, slechte deuren, luide pieptonen. De entree van Breng en Arriva ging aan niemand voorbij, de treinen zelf wel. Maar, wél gratis Wi-Fi.

door Dennis Kemperman

Een al te gelukkige kennismaking was het niet tussen treinreizigers uit de Achterhoek en Liemers en de nieuwe vervoerders, Breng en Arriva. Ja, nieuwe, mooie treinen, maar ook de ‘aloude’ vertragingen.

Maandagochtend, tien over half acht in Wehl. Studente Ilze Jolink (20) uit Braamt staat te wachten op het station. De trein van 7.31 uur naar Arnhem moet nog komen. “Het begint nu al”, verzucht ze. “En zondag waren er ook al vertragingen. Ik heb er nog niet al te veel vertrouwen in.”

Het geldt voor meer studenten en forenzen die dagelijks de trein nemen in de regio. Ze zijn vertragingen gewend. Of dat verandert nu Breng en Arriva het treinvervoer van Syntus hebben overgenomen, is de vraag. Arriva verzorgt sinds zondag vervoer van Arnhem naar Winterswijk en vice versa, Breng rijdt tussen Doetinchem en Arnhem.

Als rond kwart voor acht de Arriva-trein naar Arnhem alsnog in Wehl arriveert, is het dringen geblazen. Een zitplaats is even latervoor de Didammer helemaal ijdele hoop. In Zevenaar sputtert de trein tegen: het voertuig is ‘overladen’, er mag niemand meer instappen en er moeten zelfs mensen uit. “Jullie moeten zelf maar uitmaken wie er uit gaat”, spreekt een Arriva-werknemer de reizigers toe. De machinist roept om dat er even later een trein op een ander perron aankomt, die eerder zal vertrekken naar Arnhem. Reizigers zijn sceptisch. Het is een klassiek dilemma, dat zich ook voordoet in de rij voor de kassa en in de file: op de plek blijven of wisselen. De machinist krijgt gelijk, twee Breng-treinen passeren, terwijl even later iedereen uit de Arrivatrein moet. Die rijdt kwart voor negen weg, zonder passagiers. Die staan nog op het perron. Joel Jamlean (30) uit Zevenaar heeft al naar zijn werk in Zutphen gebeld. Hij komt niet meer op tijd. “Je doet er niets aan. Maar ik hoop van harte dat het een incident is. Syntus had ook wel eens problemen, maar zo ben ik het niet gewend”, aldus Jamlean, die wel positief was over het materieel waarmee de vervoerders rijden. “Het zijn mooie treinen.”

Dat er twee vervoerders op een traject rijden, zegt Jamlean niet zo veel. “Als ze het goed afstemmen onderling, lijkt me dat geen probleem. Maar in situaties als deze zal dat wel lastig zijn.”

En de treinen zelf? Die vallen wél in de smaak. Al is de pieptoon bij het openen van de deur erg luid, klagen velen. Maar er is meer beenruimte dan bij Syntus. “Er zitten ook mooie schermpjes in de trein”, vertelt Sander Gerritzen (18) uit Babberich. “En er is gratis Wi-Fi.”

Gerritzen is maandagochtend op weg naar een presentatie, op zijn school in Arnhem. Die gaat hij niet meer halen. Toch is hij even na negenen blij als zijn trein wegrijdt uit Zevenaar. Lachend roept hij: “De eerste meters in een Arriva-trein zijn een feit.”

Dit artikel verscheen eerder in dagblad De Gelderlander.

Wilt u meer informatie over mijn diensten?
Laat het mij weten!