Social Media Marketing World 2017: 9 uitspraken die me bijbleven

Wie had gedacht dat ik mijn eerste keer in Californië zou doorbrengen in een bedompt congrescentrum? Geen palmbomen, maar Pinterest. Geen sunshine, maar Snapchat.

Ach, voor Social Media Marketing World 2017 had ik het graag over. Drie dagen lang gaven tal van inspirerende sprekers hun visie op social media anno 2017. En om eerlijk te zijn, zo bedompt was het prachtige San Diego Convention Center niet en na het congres kwam Marike ook naar San Diego en brachten we samen nog een paar dagen door in America’s Finest City. Maar goed, dat is weer voor een ander verhaal. Nu: 9 uitspraken die me bij zijn gebleven van Social Media Marketing World 2017.

 

‘Frequency is not the answer, refocus on community development’

Social Media Marketing in 2017: What the Newest Research Reveals

Michael Stelzner, de oprichter van SMMW-organisator Social Media Examiner én de presentator van een marketingpodcast die ik wekelijks luister, schetste tijdens zijn keynote een beeld van de meest recente trends in social media-land. Ga voor de ‘locals’, de mensen met wie je al veel interactie hebt via social media. Zij kunnen zich namelijk ontwikkelen tot grote fans van jouw merk en dat levert je uiteindelijk veel meer op dan de zoveelste Facebook-post in de Newsfeed van mensen die er geen moment naar kijken. Een van de beste manieren om die community te creëren, volgens Stelzner? “Be helpful!”

 

‘Start obsessing over video now’

Marcus Sheridan – 7 Powerful Strategies for Building a World Class Content Marketing Plan

Sheridan, ooit verkoper van zwembaden en nu expert op het gebied van contentmarketing, verwoordde het op SMMW17 treffend: “Start obsessing over video now!” Met sneller internet, kortere aandachtsspannen en verbeterde techniek kan het maar één kant op gaan. Facebook-CEO Mark Zuckerberg denkt dat zijn platform over twee jaar voor het overgrote deel uit video bestaat.

 

Marcus Sheridan.

Veel organisaties twijfelen nu nog over video. Duurt lang en kost veel, denken ze. Maar dat valt alleszins mee! Als je niet al te veel eisen stelt aan de kwaliteit van je video, kom je met een smartphone (en eventueel een klein microfoontje) al heel ver. Maar wil je net even iets meer, dan heb je voor 1.000 euro wel een camera, goede microfoon én belichting.

Het blijft echter niet bij ‘gewoon’ video. We gaan live, zal de komende jaren op veel meer werkvloeren te horen zijn. En waarom niet? Live video is snel, niet al te moeilijk en het biedt je de mogelijkheid direct in contact te komen met je volgers.

 

‘The #1 reason ads do or don’t work, is targeting’

Jon Loomer – Facebook Targeting Priorities: How to Reach Those Who Matter Most Using 6 Different Methods

De beste advertenties leveren niets op als die het verkeerde publiek bereiken. De meeste online marketeers weten de Boost-knop onder hun Facebook-post wel te zitten, maar wie daar stopt, negeert de vele mogelijkheden die Facebook Advertising biedt. En hoewel ‘koud’ targeten op Interests, Age en/of Location je aanvankelijk veel kan opleveren, boek je pas echt resultaten bij mensen die je al kennen. En dat ‘warme’ targeten kan op ontzettend veel manieren.

Je kunt Custom Audiences maken op basis van wie je website (of specifieke pagina’s daarvan) hebben bezocht, mensen die bijvoorbeeld 75 procent van een van je video’s hebben gezien, mensen die je Page ooit een privébericht hebben gestuurd, enzovoorts.

De mogelijkheden zijn legio, maar veel marketeers zijn er nog niet op de hoogte. Sterker nog, volgens Facebooks eigen cijfers uit 2016 adverteert maar een kleine 7 procent van alle Pagina’s op Facebook.

 

‘Tread lightly with self promotion’

Heidi Cohen – How to Create Quality Blog Posts Consistently

Dit is zo belangrijk op social media. De term zeg het al: social. Gebruikers zitten er niet op te wachten dat ze om de haverklap bestookt worden met schaamteloze zelfpromotie, ze zitten op social media voor entertainment, ontspanning. Geef ze dat dan ook! Toch slaan veel bedrijven daar de plank mis. Het is zo belangrijk eerst een connectie met je volgers te ontwikkelen. Je wil dat ze je leren kennen, je gaan waarderen en vertrouwen. Pas dan gaan ze je producten en diensten kopen. Als je gebruikers relevante content biedt, ze inspireert, entertaint, dingen leert, dan zijn ze veel sneller geneigd te beseffen dat je ook heel relevante producten voor ze hebt. Dus: bouw je relatie langzaam op en zorg dat je je promotie verpakt in relevante content. Zie voor een goed voorbeeld de blog van Buffer: relevante tips en ja, ook een klein beetje reclame voor jezelf. Prima toch, je hebt immers een product waar je zelf in gelooft.

 

‘Crank out at least 25 blog titles’

Heidi Cohen – How to Create Quality Blog Posts Consistently

Marketingblogger Cohen raadt aan om 50 procent van je tijd te besteden aan je blogtitel, want: “You might not be right the first time.” Nou is 50 procent misschien wat overdreven, maar je blogtitel is net als een kop in de krant misschien wel het enige wat iemand leest. Als je blogtitel niet krachtig is, dan is de kans groot dat niemand de ongetwijfeld prachtige inhoud van je blog leert kennen.

Het gaat natuurlijk verder dan de titel. Het is heel simpel: als je eerste zin goed is, leest je lezer de tweede zin. Is de tweede goed… enzovoorts. Zeker in een tijd waarin we overvoerd worden met content (je wil niet weten hoeveel ongelezen artikelen ik in Pocket heb staan), kan het geen kwaad je tekst of video nogmaals te bekijken voor je op Publiceren klikt. En nog een keer. En nog een keer…

 

‘Be authentic’

Lou Mongello – How to Create Community Using Facebook Live

Net als voor mensen, geldt voor organisaties: wees authentiek, dat brengt je uiteindelijk het verst. Ik geloof ook oprecht dat authenticiteit in de toekomst een van de belangrijkste manieren is waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden. Gelukkig hebben organisaties dat vandaag de dag steeds meer door en laten ze zich bijvoorbeeld vaker van hun kwetsbare kant zien (bijvoorbeeld bij een social media-crisis). Of ze tonen persoonlijkheid door hun medewerkers in beeld te brengen.

Zeker als het gaat om livestreamen is authenticiteit belangrijk, zegt podcaster Lou Mongello. “In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld een podcast, kunnen mensen je daar namelijk in je ogen kijken én nog live ook. Ze zien het meteen als je fake bent.” Zijn tip: talk as if you’re talking to a friend.

Overigens heeft Mongello een bijzonder niche gevonden. In een vorig leven was hij een advocaat in New Jersey met een voorliefde voor ‘all things Disney’. Een boek over de geschiedenis van Walt Disney World leidde tot meerdere boeken, een podcast en nu dus ook regelmatige livestreams over Disney. Hij verhuisde voor zijn passie zelfs naar Orlando, Florida en betrok daar een huis op steenworp afstand van Disney World. 🙂

Social Media Marketing Week by the numbers

‘You have everything you need’

David H. Lawrence XVII – How to Create Videos That Build Authority at a Moment’s Notice

Als het gaat om video’s maken, zijn er een heleboel mogelijke obstakels. Te duur, te veel werk, de investering niet waard, ‘we hebben geen interessant verhaal te vertellen’ (ik gruw van deze), enzovoorts.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de belemmeringen op een persoonlijker niveau: schaamte, angst, ik wil niet voor de camera.
Daarom waren de woorden van acteur David Lawrence (onder andere Lost en Heroes) zo mooi: “There’s no need to be a better you. You have everything you need.” Iedereen kan leren voor de camera te staan. En… iedereen begint ergens, maar het belangrijkste is beginnen.

 

Kijkje bij collega’s in San Diego.

 

‘Done is better than perfect’

Roberto Blake – YouTube Video Production: From Idea to Execution

Roberto was een van de vele sprekers die ik al kende voordat ik naar SMMW ging. Ik volgde hem al enige tijd op YouTube, het medium waar zijn hart ligt. Hij maakt video’s over video’s maken en is daarin bizar productief: hij maakte lange tijd gemiddeld 1 video per dag!

Zijn belangrijkste quote, echter: done is better than perfect. Vaak zorgt het nastreven van perfectie ervoor dat projecten, video’s en verhalen onnodige stokken. Maar soms moet je je gewoon publiceren. En weer doorgaan. Niet alles wat je maakt hóeft perfect te zijn!

 

Genieten in SD na SMMW’17.

 

‘Don’t kid yourself, this is a full-time gig’

Marcus Sheridan – 7 Powerful Strategies for Building a World Class Content Marketing Plan

Wie er nog niet achter was: het runnen van social media en het uitvoeren van een contentstrategie voor een grote organisatie is iets waar tijd in gaat zitten, als je het heel goed wilt doen. Maar het loont de moeite: je volgers zijn op social media en jij moet daar dus ook zijn. Met relevante, oprechte en boeiende verhalen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u meer informatie over mijn diensten?
Laat het mij weten!