3 interessante nieuwsbrieven voor professionals in online communicatie

Als jij bent zoals ik, dan krijg je dagelijks de nodige nieuwsbrieven in je inbox. Omdat je enthousiast je naam invulde toen je shopte voor je zomercollectie in je favoriete kledingwinkel, bijvoorbeeld. Omdat je een gratis e-book, whitepaper of de link naar een webinar kreeg toegestuurd. Of omdat je oprecht dacht dat je die nieuwsbrieven telkens met interesse ging lezen.

Foto: Pixabay/geralt

Ach, kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen. Want als jij net bent zoals ik – en de meeste andere nieuwsbriefabonnees – gaan veel van die nieuwsbrieven ongelezen het archief in. De ‘open rates’ van nieuwsbrieven schommelen in de meeste sectoren tussen de 20 en 25 procent.

Dat neemt niet weg dat de nieuwsbrief nog steeds waardevol kan zijn. Voor bedrijven, omdat het ze een database vol gegevens oplevert die ze niet (of hooguit indirect) krijgen door middel van bijvoorbeeld social media. Maar ook voor de lezers van een nieuwsbrief, mits de nieuwsbrief ze uiterst relevante informatie geeft en prangende vragen beantwoordt.

Vandaag heb ik drie tips voor je van nieuwsbrieven voor online communicatieprofessionals die daar volgens mij prima in slagen.

 

Avinash Kaushik – The Marketing < > Analytics Intersect Newsletter

Avinash is de Digital Marketing Evangelist van Google en dat doet hij goed. Naast zijn blog over online marketing, heeft hij een nieuwsbrief die specifiek gaat over de wisselwerking tussen marketing en analytics. Zijn nieuwsbrief zit vol waardevolle inzichten over het vakgebied en is bovendien ook nog eens goed (en grappig) geschreven. Hij is niet van de korte berichten, maar als iemand een goed verhaal heeft, is dat zelden een probleem. Zijn mails zetten aan tot denken en zijn altijd insightful (een mooi Engels woord waar eigenlijk geen passende Nederlandse vertaling voor bestaat). Zoals een van zijn recente, over het belang van de juiste vragen stellen en rapporteren versus analyseren. Inschrijven voor zijn nieuwsbrief kan hier.

 

Charlotte Meindersma (Charlotte’s Law & Fine Prints)

Charlotte is jurist en gespecialiseerd in belangrijke (online) vakgebieden als auteursrecht, reclamerecht, webwinkelrecht en privacy. Ze verstuurt een regelmatige nieuwsbrief. Hoewel, het is eigenlijk meer een updatemail van haar blog waarop ik geabonneerd ben, maar dat schaar ik voor het gemak maar even onder dezelfde noemer. Ze schrijft over zeer actuele onderwerpen op het gebied van online communicatie, zoals auteursrecht op Instagram, Twitterrellen rondom influencers en de vraag of het voorlezen van boeken in podcasts toegestaan is. Interessante kost dus, voor de gemiddelde online communicatiespecialist. Overigens heeft Charlotte ook een YouTube-kanaal (helemaal 2017, natuurlijk) en schreef ze het boek Wetboek voor bloggers.

 

Jon Loomer Newsletter

In een eerdere blogpost schreef ik al eens over Facebook Advertising-goeroe Jon Loomer. Zijn nieuwsbrief en website staan vol met nuttige en geavanceerde tips op het gebied van Facebook-marketing. Het is een goede manier om op de hoogte te blijven van Facebook Advertising en het algoritme van Facebook. Zo schreef hij pas nog over een nieuwe aanpassing in Facebooks algoritme, dat de snelheid van de site waarnaar je in je post linkt – met name op mobiele apparaten – binnenkort meer waarde toe gaat kennen bij het bepalen van de plek in de News feed. Inschrijven voor Jons nieuwsbrief kan hier.

 

Tot slot

Geloof me vooral niet op mijn woord. Je bent zo ingeschreven en, als het tegenvalt, weer uitgeschreven voor deze nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief voegt in mijn ogen wel degelijk iets toe aan het online landschap. De beste nieuwsbrief voldoet wat mij betreft aan de omschrijving die Avinash Kaushik geeft van zijn nieuwsbrief:

I do not plan to publish the newsletters anywhere (no web versions, not even an archive), to allow for more openness and intimacy. I do plan to still engage actively. Ask for your ideas and contributions, do an exercise together, send topical things that might not make other places and so on and so forth.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u meer informatie over mijn diensten?
Laat het mij weten!